Jak pozyskać klientów na fotowoltaikę? Wielu przedsiębiorców wciąż zadaje sobie takie pytanie. Obecnie rynek fotowoltaiczny zawiera ogromny potencjał sprzedażowy. W 2022 roku w Polsce zamontowano aż 362 159 instalacji fotowoltaicznych. Jak wyróżnić się spośród konkurencji i przekonać klienta do skorzystania z usług? Tego dowiesz się z artykułu. .
Czego dowiesz się z artykułu?
Fotowoltaika w Polsce jest jednym z najpopularniejszych źródeł energii odnawialnej.
W 2012 roku roczny przyrost nowych mocy PV wynosił 16 MWp na rok. W 2022 roku liczba ta sięgnęła 3710 MWp. Taka różnica wskazuje na znaczny wzrost zainteresowania odbiorców odnawialnymi źródłami energii.
Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez IEO, w 2021 roku obrót na rynku fotowoltaiki został oszacowany na 16,7 mld zł, w 2022 wielkość kwoty wzrosła o blisko 40 mld zł. Ostatnie 10 lat rozwoju branży zostało nazwane „złotą dekadą polskiej fotowoltaiki”.
Zaskakujące tempo wzrostu jest zauważalne również w krajach Unii Europejskiej. W 2021 roku wyniosło ono ponad 15%.
Zgodnie z komentarzem Ministra Ireneusza Zyska, Pełnomocnika Rządu ds. OZE, na temat raportu dot. rynku fotowoltaiki w Polsce 2022, wzrost rozwoju odnawialnych źródeł energii to rezultat polityki rządu, która jest ukierunkowana na wsparcie bezpieczeństwa energetycznego w kraju.
W ramach wyżej wymienionego wsparcia, odbiorcy energii mogą korzystać z programów dofinansowujących wymianę źródeł ciepła, a także zakup oraz instalację fotowoltaiki i pomp ciepła. Programy takie jak: Mój Prąd, Czyste Powietrze, czy Moje Ciepło to solidna pomoc dla odbiorców energii, dzięki której mogą zaoszczędzić nawet 50% inwestycji.
W 2019 roku po raz pierwszy wystartował program Czyste Powietrze. Od tego czasu do dziś z wyżej wymienionych programów rządowych, łącznie skorzystało niemal 600 000 odbiorców energii elektrycznej. Jest to ogromna liczba wskazująca na wzmożenie pracy firm, które zajmują się produkowaniem, sprzedażą oraz instalacją fotowoltaiki i pomp ciepła.
Instalatorze, obecnie rynek fotowoltaiki ma ogromny potencjał sprzedażowy, to fakt. Jednak zanim wydasz pieniądze na działania marketingowe w swojej firmie, zwróć uwagę na kilka kluczowych kwestii, które całkowicie mogą odmienić Twój punkt widzenia.
Po pierwsze – konkurencyjność na rynku. Popyt na usługi dotyczące sprzedaży i montażu fotowoltaiki jest bardzo duży, ale czy wiesz dokładnie, w jaki sposób przebić się przez konkurencję, aby to właśnie Twoja firma i Twój produkt zostały wybrane przez klienta?
Jeżeli prowadzisz własną firmę, to z całą pewnością masz świadomość tego, że obecnie na rynku jakość sprzętu jest porównywalna. Jedyne rzeczy, które odróżniają jedną instalację od drugiej, to jej producent i ostateczna cena.
Po drugie – przesycony rynek reklam w sieci. Przedsiębiorcy, którzy śledzą rynek, podjęli już kroki w zakresie reklam w sieci. Jest ich bardzo dużo i ciężko się przez nie przebić, aby zostać zauważonym.
Po trzecie – rywalizacja cenowa. Zaniżanie ceny rynkowej jest typem działań, których absolutnie nie warto praktykować. To sposób na przekonanie klienta do kupna produktu. Jednak takie podejście może zepsuć wizerunek Twojej firmy, ale przede wszystkim zakrzywić realne ceny dla całej branży.
Dowiedz się jak pozyskać klientów na energię elektryczną!
Jak sprzedawać fotowoltaikę? Takich działań jest bardzo wiele. Przestrzeń, na której możesz się wyróżnić spośród konkurencji to dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów. Im więcej osób dostanie Twoją ofertę, tym większa szansa na to, że kupią produkt, lub polecą Twoją firmę.
W sieci pierwszym punktem styku klienta z marką mogą być: Twoja strona internetowa, social media, lub blog firmowy. Tworzeniu takich narzędzi należy poświęcić dużą ilość czasu. Musisz wiedzieć, że wyżej wymienione działania wymagają również dodatkowych zasobów ludzkich i wkładu niemałego budżetu. Korzystając z takich możliwości, będziesz w stanie osiągnąć rezultaty, na których Ci zależy.
A zatem, w jaki sposób dotrzeć do potencjalnych klientów i skutecznie zaciekawić ich swoim produktem lub usługą? Aby tego dokonać, należy przeprowadzić dokładną analizę odbiorcy, która pozwoli Ci poznać tok myślenia Twojego potencjalnego klienta. Taki proces pomoże Ci zrozumieć potrzebę klienta, dzięki czemu dopracowanie trafnej komunikacji będzie łatwiejsze.
Następnie znając już dobrze odbiorcę, do którego będziesz komunikować, możesz skorzystać z Systemu Lead Energia Direct. Wybierając takie rozwiązanie, poszerzysz bazę kontaktów i zwiększysz swoją szansę sprzedażową.
Przeczytaj jak zarabiać na leadach w branży energetycznej.
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, kim dokładnie jest Twój klient? Oczywiście nie mamy tu na myśli płci danej jednostki. Za słowem „klient” kryje się dużo więcej. Jest to myśl, potrzeba i emocja, którą kieruje się dana osoba podczas wyboru i zakupu produktu.
Zgłębiając wiedzę na temat realnych potrzeb swoich odbiorców, możesz stworzyć komunikację, która będzie odpowiedzią na ich pytania, a co za tym idzie: spełnieniem oczekiwań skutkującym zadowoleniem. Przemyślana komunikacja jest również narzędziem, które pomaga zbudować zaufanie pomiędzy klientem a Twoją marką.
Jako sprzedawca instalacji fotowoltaicznej, na pewno zauważyłeś, że w Twojej branży istnieją 3 grupy odbiorców, są to:
Do każdej z tych grup należy dostosować odpowiedni rodzaj komunikacji, który odpowie na ich potrzeby, oraz poda wartość, której potrzebują.
Biorąc pod uwagę klientów indywidualnych – nie wykluczaj osób, które starają się o kredyt. Często są to świadomi, młodzi ludzie, którzy chętnie inwestują w technologię, w trosce o komfort swojego życia, ale też w trosce o poprawę stanu środowiska.
W powyższej części artykułu wyjaśniliśmy, co należy zrobić, aby zainteresować klientów swoją ofertą. Jednak to nie wszystko. Trzeba jeszcze podjąć konkretne działania, aby skutecznie dotrzeć do odbiorców. Bardzo ważną kwestią jest zaplanowanie strategii i dobranie do niej odpowiedniej komunikacji, o której pisaliśmy powyżej.
Dobrym i sprawdzonym środkiem, który pozwala dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów, jest zastosowanie metody lead generation.
Lead generation to pozyskiwanie kontaktów klientów, którzy potencjalnie są zainteresowani kupnem Twojego produktu, bądź usługi. Dane zbierane są za pomocą formularzy, porównywarek lub kalkulatorów.
Zawarta w nich treść odpowiada na potrzebę klienta, który świadomie wypełnia formularz, uzyskując obiecaną wartość. Często są to: porównania ofert instalatorów, lub porównania cen danych instalacji.
Dane są pozyskiwane zgodnie z zasadami RODO, w związku z czym są one chronione.
Dobre firmy po zebraniu kontaktów, weryfikują je, sprawdzając ich jakość. Następnie sprawdzone dane są sprzedawane w przeznaczonych do tego systemach. Cały proces przebiega zgodnie z jasno komunikowanymi zasadami.
Przykładem takiego systemu jest stworzony przez nas System Lead Energia Direct.
Jakie są największe zalety korzystania z systemu leadowego?
Oczywiście, zanim zdecydujesz się na współpracę z jakąkolwiek firmą, sprawdź, czy jest ona wiarygodna. Informacje, od kiedy dana marka jest na rynku i jakie ma opinie, pomogą Ci podjąć trafną decyzję współpracy. Efektem tego będzie przełożenie zakupu leadów na wielkość sprzedaży Twojego produktu.
Energia Direct to firma, która stworzyła system sprzedaży leadów i która posiada 13-letnie doświadczenie w branży. W System Lead Energia Direct można kupić dobre jakościowo leady, które są podwójnie weryfikowane.
Pierwszy poziom weryfikacji odbywa się na etapie formularza, w którym klient zostawia swoje dane. System weryfikuje poprawność wprowadzanych danych, eliminując błędy w zapisie. Następnie dane są weryfikowane za pośrednictwem konsultantów call center.
Na tym etapie konsultanci dzwonią do osób, które wypełniły formularz. Weryfikują poprawność danych oraz stopień zainteresowania produktem (zakupem fotowoltaiki). Takie dane trafiają do marketplace System Lead Energia Direct, gdzie są sprzedawane.
Czy wiesz, że jakość leada zależy od stopnia jego zainteresowania produktem, decyzyjności o podjęciu zakupu oraz czasu, który upłynął od wypełnienia jego formularza? Dobry lead sprzedażowy to taki, który jest zainteresowany Twoim produktem, oraz zdecydowany, aby kupić go w jak najszybszym czasie.
A zatem jakość leada przekłada się na sprzedaż Twojego produktu. W System Lead Energia Direct istnieją dwie kategorie leadów: gorący i nowy lead. Co to dokładnie oznacza?
Zgodnie z Systemem nowy lead to taki, który widnieje w marketplace więcej niż 24 h.
Natomiast gorący lead to kontakt, który jest dostępny w systemie mniej, niż 24 h.
Musisz wiedzieć, że System Lead Energia Direct to nie tylko marketplace, który zawiera leady na fotowoltaikę i leady pompy ciepła. To zespół specjalistów, którzy pozyskują leady za pomocą działań marketingowych oraz doświadczeni i profesjonalni konsultanci call center.
System Lead Energia Direct co miesiąc pozyskuje około 5 tysięcy kalorycznych leadów, z czego połowa z nich, dotyczy pomp ciepła. Niezależnie od tego, czy interesują Cię leady B2B, czy B2C, u nas znajdziesz kategorię leadów, która odpowiada Twojemu profilowi sprzedaży.
Jeżeli podjąłeś już decyzję o nawiązaniu partnerstwa z firmą, oraz chcesz kupić leady, sprawdź, w jaki sposób można je obsłużyć.
Tak naprawdę istnieją 3 sposoby, za pomocą których możesz wykorzystać dane.
Skoro dokonałeś już konkretnej analizy swojego klienta, doskonale wiesz, jakie są jego potrzeby. Mailing będzie świetnym narzędziem, za pomocą którego bezpośrednio dotrzesz do odbiorcy i przedstawisz mu swoją ofertę. W ten osób możesz również wysyłać newslettery, dzięki którym utrzymasz kontakt z odbiorcą i pozwolisz mu zapamiętać swoją firmę.
Za pomocą takiego kontaktu możesz przedstawić klientowi swoją firmę i poinformować o ofertach, z których może skorzystać.
Dobrą praktyką jest również wysyłanie klientom SMS-ów, z przypomnieniem o specjalnej promocji, lub pojawieniu się nowych, niepowtarzalnych produktów w Twojej firmie. Niemal 90% firm wykorzystuję tę metodę, jako uzupełnienie działań sprzedażowych.
Więcej o tym jak pozyskać klientów na fotowoltaikę dowiesz się z tego artykułu.
Jak już wspomnieliśmy, samodzielne generowanie leadów jest możliwe, ale bardzo wymagające. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, który ma swoją firmę sprzedającą fotowoltaikę, powinieneś wiedzieć, że aby zacząć pozyskiwać nowych klientów (czyli leady) na własną rękę, musisz przeorganizować swój model biznesowy, a także poszerzyć zasoby ludzkie i marketingowe.
Decydując się na takie rozwiązanie, między innymi musisz zatrudnić osoby, które stworzą oddzielny dział call center. Jest to niezbędny etap, który umożliwi Ci wcześniej wspomnianą weryfikację kontaktów. Oczywiście zatrudnieni pracownicy powinni uzyskać odpowiednie przeszkolenie w zakresie branży, którą się zajmujesz.
Pozyskiwanie leadów jest również angażujące czasowo. Zanim podejmiesz decyzję o rozpoczęciu działań w tym zakresie, zastanów się, czy nie ucierpi przez to jakość dotychczasowo wykonywanej przez Ciebie pracy.
Nawiązanie partnerstwa z firmą zewnętrzną zaoszczędzi Twój czas, dzięki czemu będziesz mógł się zająć tym, co jest dla Ciebie najważniejsze i najbardziej dochodowe, czyli sprzedażą produktu.
Zimne bazy to losowe kontakty, które zostały pozyskane z różnych źródeł. Są to klienci, którzy mogą nie być zainteresowani kupnem Twojego produktu. Praca na takich bazach jest dużo bardziej wymagająca i czasochłonna. Poniżej przedstawiamy plusy i minusy korzystania z zimnych i ciepłych baz danych.
Różnice korzystania z baz danych | |
Bazy ciepłe | Bazy zimne |
Baza, w której potencjalni Klienci są zainteresowani Twoim produktem | Baza, w której potencjalni Klienci w dużej mierze nie są zainteresowani Twoim produktem |
Krótki czas obsługi leadów przynoszący rezultaty sprzedażowe | Długi i żmudny czas obsługi leadów niegwarantujący rezultatów sprzedażowych |
Klienci zweryfikowani, którzy wiedzą, że będziesz się z nimi kontaktować | Klienci niezweryfikowani, którzy nie wiedzą, że będziesz się z nimi kontaktować |
Możliwość realizacji wyższych planów sprzedaży | Nie ma gwarancji realizacji wyższej sprzedaży |
Aby dać się zapamiętać swojemu klientowi, dobrym rozwiązaniem jest prowadzenie regularnej komunikacji. O ile social media, strona internetowa i blog firmowy, nie są najłatwiejszą przestrzenią do generowania skutecznej sprzedaży produktu, o tyle prowadzenie komunikacji wizerunkowej za ich pomocą jest rewelacyjnym środkiem.
To narzędzia, za pomocą których możesz kontynuować kontakt z klientem, dając mu wartościowe informacje, a także informując go o aktualnościach swojej firmy. W ten sposób dasz się lepiej poznać swojemu klientowi, a może nawet polubić.
Działania opiniotwórcze są bardzo ważne w przestrzeni każdego przedsiębiorstwa. Klienci fotowoltaiczni dużo chętniej korzystają z usług firm, które znają, którym ufają i z których produktów są zadowoleni.
Redakcja System Lead Energia Direct to zaangażowani autorzy, którzy są związani z branżą lead generation. W publikowanych artykułach w prosty sposób opisujemy działania, które dotyczą pozyskiwania, kupna i sprzedaży leadów w branży fotowoltaiki i pomp ciepła. Poruszamy też kwestie zwiększania sprzedaży za pośrednictwem outsourcingu leadów B2B i B2C.